Farben Anhang 3

 

Die Farben in der Homöopathie

Rainer Ginolas: Herr Dr. Müller, Farben haben in Ihrer Fallaufnahme eine besondere Bedeutung erlangt. Glauben Sie, daß eine Vorliebe für eine Farbe zeigen kann, welches Arzneimittel in Betracht kommen kann?

Dr. H.V. Müller: Natürlich.

■ Frage: Wie bestimmen Sie die Farben? Legen Sie dem Patienten Farben vor, und lassen ihn dann eine Auswahl treffen?

Dr. H. V. Müller: Ja. Bei Kindern nehme ich nur sieben oder acht. Da habe ich so kleine Hunde, die sind gefärbt, Kinder ab drei Jahren haben die sicherste Wahl.

Bei Frauen ist es ein bisschen schwieriger, aber ich habe eine große Auswahl von Ringen, denn ich weiß, daß Frauen immer die Ringe tragen, deren Farbe ihnen am besten gefällt.

Ich darf Frauen nie fragen: "Welche Lieblingsfarbe haben Sie?" Denn dann nennen sie mir immer die Farbe, die sie am liebsten anziehen - aber das ist ja nicht ihre Lieblingsfarbe.

Sie ziehen die Farbe an, die ihnen am Besten steht. Aber bei den Ringen ist es etwas anderes - bei den Ringen kommt es wirklich auf die Steine an.

■ Frage: Das heißt, wenn jemand sich für einen Lapislazuli entscheidet, dann hat er auch ein Faible für die Farbe blau?

Dr. H.V. Müller: Ja, genau.

■ Frage: Wie ist das bei den Kindern? Herrschen hier bestimmte Farbvorlieben vor?

Dr. H. V. Müller: Nein, das kann man nicht sagen. Man sollte meinen, die Kinder hätten nur gerne rot oder blau, aber das stimmt nicht. Kinder haben ebenso gerne braun oder weiß.

■ Frage: Entscheiden sich die Kinder schneller und sicherer für eine Farbe als Erwachsene?

Dr. H.V. Müller: Eigentlich ja - am besten und am schnellsten entscheiden sich die Kinder. Dann kommen die Männer, und am schwierigsten habe ich es bei Frauen. Die Erwachsenen überlegen viel und verzetteln sich

damit. Ich möchte Ihnen noch kurz einen Tipp geben, bei Erwachsenen: Ich habe eine Auswahl von Bildern, von Malereien, und wenn jemand blau als Lieblingsfarbe hat – dann wählt er nur die alten Meister.

Und diejenigen, die rot als Lieblingsfarbe haben – die wählen nur moderne Malerei. Rot ist ja die Farbe der Zukunft, die Farbe der Revolution. Das ist ziemlich einfach zu testen.

Und wenn jemand im Grünen ist, der wählt beides: Der wählt alte Meister und moderne Malerei. Damit komme ich bei jedem Patienten sehr schnell und sehr gut weiter.

■ Frage: Menschen, die oft rot und blau wählen, beschreiben Sie in Ihrem Buch "Die Farbe als Weg zur Simillimumfindung" als Menschen, die meist eher realistisch sind...

Dr. H.V. Müller:... Ja, das stimmt.

■ Frage: Und Sie differenzieren diese dann noch einmal in verschiedene Wesensmerkmale: Rot, als aktiv und dynamisch, und blau, als eher etwas abwartend und passiv.

Dr. H.V. Müller: Rot ist die Farbe der Revolution. Die Roten leben in der Zukunft, die wollen weiterkommen, und die sind an und für sich sehr viel aktiver als die Blauen.

Die Blauen, das sind die besseren Beamten, die bleiben eher bei dem, was sie gelernt haben, was sie erfahren haben, während die Roten ja den Fortschritt wollen.

■ Frage: Welche Farben haben denn die Träumer?

Dr. H. V. Müller: Das ist verschieden, grün manchmal, aber auch lila, das kann man aber nicht so genau unterscheiden.

■ Frage: Seit wann beschäftigen Sie sich mit der Möglichkeit, die Farben als Weg zur Mittelfindung einzusetzen?

Dr. H.V. Müller: Seit 15 bis 20 Jahren.

■ Frage: Wie sind sie auf die Idee gekommen?

Dr. H. V. Müller: Ja, das ist eine interessante Geschichte. Ich hatte einen Patienten, der kam nur in schwarzer Kleidung. Und er hat mir dann erzählt, daß er zuhause auch alles schwarz angestrichen hat.

Ich fand im synthetischen Repertorium (Band 1 nach Barthel) bei dem Symptom "Flieht das Licht" nur ein dreiwertiges Mittel, nämlich Conium. Der Patient sprach auf das Mittel Conium sehr gut an.

Schwarz ist die Farbe für die Leute, die viele Ängste haben. Diese Menschen werden sehr schwer und sehr spät mit sich selbst fertig. Die Schwarzen haben oft kein einheitliches Ziel, es handelt sich hier oft um

Nachtmenschen. Jede Farbe hat eben immer besondere Eigenschaften und Eigenheiten.

■ Frage: Verstehe ich Sie richtig: Wenn also ein Patient erscheint, und eine ganz bestimmte Farbvorliebe hat, z. B. schwarz, dann würden Sie das Mittel Conium immer in die Fallaufnahme ein beziehen?

Dr. H. v: Müller: Ja, Conium, aber ich habe natürlich auch noch eine Reihe anderer Mittel, die im Schwarzen liegen.

■ Frage: Würden Sie die auch nennen?

Dr. H.V. Müller: Ja, gerne. Da ist Aeth. und Arg-n., und den anderen Argentum-Salzen, Bad., Cic., Graph., Grind., Lycp-v.

Ich kann sagen, daß ich etwa 90% der Mittel bereits in Farben eingeteilt habe.

■ Frage: Gibt es hier bestimmte Mittel, die zuerst in Frage kommen? Oder kann man sagen, alle kommen gleichermaßen in Betracht?

Dr. H.V. Müller: Die kommen alle in Betracht, also man kann nicht sagen, daß es vorrangig bei schwarz nur zwei, drei Mittel gibt. Das machen die Homöopathen, die sich noch nicht viel damit befaßt haben.

Wenn die meinen, dass es blau ist, dann nehmen die also ein Mittel, das im Blauen ist, und das genügt für sie.

■ Frage: Darf ich Ihnen eine weitere Farbe nennen: Gelb!

Dr. H.V. Müller: Hellgelb: Da habe ich Gels., aber auch Gnaph., Hyos., Nux-m., Cann-i. und Cann-s.

Warme Gelb: Bell., Clem., Ham., Op., Puls.

Indisch-gelb, das ist schon fast im Roten, zählt aber noch zum Gelben: Cham., Hell., Ip., Morph., Myris., Olnd., Verat-v. und Verb.

■ Frage: Sie unterscheiden also zusätzlich Farbtöne?

Die Farben in der Homöopathie

Dr. H.V. Müller: Ja, natürlich.

■ Frage: Könnten sie auch Mittel für die Farbe blau nennen?

Dr. H.V. Müller: Mittelblau: Anthrac., Cop., Cupr-met. und Cuprum-Salze (Cupr-acet./Cupr-ars./Cupr-br./Cupr-cy.

Gerade mit dem Cuprum habe ich sehr schöne Erfolge bei der Schizophrenie. Sie wissen, daß die Leute mit den Nervenkrankheiten, besonders Schizophrenie, aber auch der MS, meistens im Blauen liegen.

■ Frage: Und die reagieren gut auf Cuprum?

Dr. H.V. Müller: Ja.

■ Frage: Bei Cuprum denkt man von der Symptomatik her zunächst an Krämpfe. Spielt es da eine Rolle, wenn der Patient gar keine Krämpfe hat?

Dr. H.V. Müller: Bei psychischen Krankheiten spielt das keine Rolle. Aber das ist wichtig: Ich muß genau das Cuprum-Salz anwenden, das bei dem Patienten angebracht ist.

Ich hatte einen Patienten mit einer ganz schweren Schizophrenie, der acht Jahre lang in Kliniken war, und dem half nur Cupr-cy. Also, das ist wichtig, man muß schon das genaue Salz finden.

■ Frage: Wie ist es dem Patienten ergangen?

Dr. H.V. Müller: Der ist vollkommen gesund. Er ist vor 15 Jahren das erste Mal bei mir gewesen, hat sein Mittel bekommen, in einer 1000er Potenz. Und er ist kerngesund, auch heute noch.

■ Frage: Wie sah seine Behandlung vorher aus?

Dr. H.V. Müller: Er war zuvor in einer Kölner Klinik, dort ist er natürlich ständig mit Medikamenten behandelt worden.

Seine Frau hat sich darüber aufgeregt, er selbst war überhaupt nicht mehr ansprechbar, und dann hat sie ihn auf eigenen Wunsch herausgeholt und brachte ihn zu mir.

Ich habe ihn mir angeschaut, und er konnte sich wenigstens für blau entscheiden. Ich habe drei Monate lang suchen müssen, bis ich das Mittel gefunden hatte.

Die Frau mußte bei ihm zuhause die Fenster vernageln, damit er nicht hinaus sprang. Sie mußte sämtliche Messer wegtun, denn er wollte sich ein Messer in die Kehle stechen usw.

Ich habe das Mittel Cupr-cy. C 1000 einmal gegeben, 5 Globuli, und von dem Zeitpunkt an war der Mann gesund.

■ Frage: Wann stellte sich die erste Reaktion ein, der dann die Heilung folgte?

Dr. H.V. Müller: Nach 1-2 Tagen

■ Frage: Und er brauchte keine anderen Medikamente mehr?

Dr. H v: Müller: Er braucht keine anderen Medikamente mehr. Ich habe eine ganze Menge solcher Fallbeispiele.

■ Frage: Ich würde gerne nach einer weiteren Farbe fragen: Weiss.

Dr. H.V. Müller: Alet., Alum., Apoc-c., Arn., Crot-t., Dirc., Solidago und Eupatorium spp.

 

 

THE SCIENCE OF LIGHT AND COLOUR

Color theory has occupied philosophers and scientists from a variety of disciplines throughout the ages (Valberg, 2005:275). Today, the study of colour vision has become central in an effort to understand the behaviour of the neural networks of the human brain, and in this context, has aroused a rather passionate debate regarding the role of colours in our understanding of nature and of ourselves (Valberg, 2005:275). Though colour and light are quite distinct intellectually, both the natures of light and of colour are almost always inextricably bound and closely related in theory (Lamb and Bourriau, 1995:66).

According to modern physics, light is either regarded as a ‘‘wave-form“, a concept which is attributed to the investigations of Christiaan Huygens (1629-1695), or as stream of particles (photons) as asserted through the experiments of Sir Isaac Newton (1642-27). Unfortunately however, modern physics is still in a quandary when attempting to ‘‘explain“ what precisely light is - as both theories are still considered to be in conflict even today. Therefore, modern science does not have any good unifying alternatives to this dualistic concept to ‘‘explain“ light and have thus begun to use either the ‘‘particle“ or the ‘‘wave-form“ analogy depending on which one suits best at that moment in time. Light - 18 -

is considered to be a part of the spectrum of electromagnetic radiation which consists of everything from radioactive radiation to radio waves (See Diagram 1). Light – or visible radiation – is only a small ‘‘window“ in this much greater spectrum that allows us to see with our eyes. Normal eyes can detect radiation with wavelengths ranging between 380 and 760 nanometres (nm), whereas wavelengths below 380nm and above 780nm do not lead to a visual impression (Valberg, 2005:35).

Diagram 1: The Electromagnetic Spectrum

Colored light is produced through the refraction of white light as it passes through a medium that causes it to disperse into its different component wavelengths. When viewed in darkness and at moderate intensity, these wavelengths will appear as colours in a sequence going from red (760-600nm), orange (600-580nm), yellow (580-560nm), green (540-490nm), turquoise (490-480nm), blue (480-460nm) to violet (450-380nm) (Valberg, 2005:47).

All colours are said to have three dimensions that define the parameters of the colour being perceived: hue, saturation and lightness/darkness (See Diagram 2). Hue is the term that describes what we usually think of as ‘colour’ e.g. red, blue, green and so on. Saturation on the other hand is the measurement of a colours’ „purity“ i.e. of how different it is from grey, for instance, a green mixed

with more green becomes more colourful – and less grey. The lightness/darkness of a colour, also known as the „value“ of a colour, determines whether a colour remains „pure“ or whether it is altered to an intermediate colour ranging between the above seven spectral colours, for example, if red is lightened and de-saturated with white – it becomes pink.

http://www.ncsu.edu/scivis/lessons/colormodels/colour_models2.html

 

The history of colour medicine or ‘‘chromotherapy“ is as old as that of any other medicine still in use today; evidence suggests that the use of colour as medicine stretches as far back as to

ancient Egypt, India, China and Greece where people placed immense faith in colour as a healing modality while being fully unaware of the scientific facts of colour as medicine.

According to the doctrine of chromotherapy, the human body is basically composed of colours, and colours were therefore responsible for the correct working of the various systems that function

in the human body. Each organ and cell is said to have had its own unique vibrational pattern or frequency that was harmonized by the frequencies of a correspondingly appropriate colour that

had been ascribed to that particular organ or system. Therefore, every organ had an energetic or vibrational frequency at which it functioned at its level best. This meant that any departure from

that vibratory rate in those organs or systems resulted in pathology or „dis-ease“ that would in turn require the restoration of the appropriate frequencies, through the use of chromotherapy, in

order to re-establish balance and healing.

In the hermetic traditions, the ancient Egyptians and Greeks utilized appropriately selected coloured minerals, stones, crystals, salves, oils and dyes as remedies – as well as painted treatment sanctuaries in various shades of colours.

India: the ancient medicinal system of Ayurveda also heavily stressed the importance of sunlight, which contained the entire spectrum of colours as

white light, to treat a variety of disorders. Colour was thus intrinsic to healing, which involved restoring balance to an ailing system. Avicenna (AD 980) advanced the healing use of colour in his time as he made clear the vital importance of colour in both diagnosis and treatment.

Avicenna: used colour treatment with the view that red moved the blood, blue or white cooled it and yellow reduced muscular pain and inflammation.

Pleasanton: (1876) used only blue and stated that blue was the first remedy in the case of injuries, burns or aches; it was also said that he cured certain diseases and increased fertility, as well

as the rate of physical maturation in animals by exposing them to blue light. The same methodology of employing the colour blue was adopted by Hassan (1999), who also found blue to be very useful as a first-line treatment in injuries as well as for burns.

 

Edwin Babbitt: regarded as the pioneer of modern chromotherapy, presented a comprehensive theory of healing with colour. Babbitt believed that all the vital organs had a direct connection to

the skin via the arterial and venous blood supply, and therefore coloured rays of light could affect the entire blood stream through circulation and elimination of toxins. Babbitt identified the

colour red as a stimulant, notably of blood and to a lesser extent the nerves; yellow and orange as nervous stimulants; and blue and violet as soothing to all systems and as having anti-inflammatory properties. Accordingly, he prescribed red for paralysis, physical exhaustion, and chronic rheumatism; yellow as a laxative, emetic, and purgative; blue for sciatica, meningitis, headache, nervous instability and sunstroke. He is also said to have developed various „colour elixirs“ by irradiating water with sunlight filtered through coloured lenses, and claimed that this „potentised water“ had remarkable healing powers once ingested. However Babbitt fails to explain the energy changes in water and how different kinds of vibrations affect water. He also does not explain what is meant by the potency of his ‘‘potentised water“.

More modern applications in the use of chromotherapy include the use of blue light in the treatment of the once potentially fatal neonatal jaundice, rheumatoid arthritis, burns and various lung pathologies. Bright white full-spectrum light is also now being used in the treatment of cancers, seasonal affective disorders, anorexia nervosa, bulimia, insomnia, jet-lag, and alcohol and drug dependency. At the other end of the colour spectrum, red light has been shown to be effective in the treatment of cancer, constipation and in the healing of wounds. Chromotherapy is now also used to improve the performance of athletes; whereas red light appears to help athletes who need short, quick bursts of energy, blue light seemed to assist in performances that require a steadier output of energy. By comparison, pink light has been found to have a tranquilizing and calming effect within minutes of exposure as it seems to suppress hostile, aggressive and anxious behaviour in individuals. Pink holding cells are now widely used to reduce violent and aggressive behaviours and tendencies amongst prisoners – with some sources going so far as to report a reduction of muscle strength in inmates within 2.7 seconds following exposure to the colour pink. In contrast, yellow should be avoided in such contexts because it has been found to be highly stimulating, with a possible relationship being drawn between violent street crimes and sodium yellow street lighting.

This work has given a new dimension to chromotherapy, and the use of colour is now fast becoming widely accepted as a therapeutic tool with various medical applications. This is especially true since research has now confirmed that certain parts of the brain are not only light sensitive, but are actually able to respond differently to different wavelengths (colours). It is now also believed that different colours of radiation interacts differently with the endocrine system to stimulate or reduce hormone production, thus having far reaching effects on the entire human organism as a whole – both on a psychological, as well as on a physiological approach.

 

 

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